Wiadomości

Środa, 27 marca 2013

Radni zdziwieni i oburzeni stanowiskiem UNESCO i NID


 Podczas sesji w dniu 27 marca, radni gminy Oświęcim jednogłośnie przyjęli rezolucję, w której dają wyraz sprzeciwu wobec negatywnych stanowisk Narodowego Instytutu Dziedzictwa i Polskiego Komitetu ds. UNESCO dotyczących budowy południowej obwodnicy Oświęcimia do drogi ekspresowej S1. Miesiąc wcześniej podobną w treści rezolucję przyjęli radni miasta Oświęcim.

  

„Rada Gminy Oświęcim wyraża zdecydowany sprzeciw wobec stanowisk Narodowego Instytutu Dziedzictwa i Polskiego Komitetu ds. UNESCO sformułowanych pod koniec 2012 roku w sprawie naruszenia przez obwodnicę Oświęcimia łączącą Gminę i Miasto z projektowaną drogą ekspresową S1 warunków ochrony Miejsca Pamięci.

 

Ustawa z dnia 7 maja 1999 r. o ochronie terenów byłych hitlerowskich obozów zagłady (Dz.U.Nr 41, poz.412, z p.zm.) przyjęta po długotrwałych konsultacjach społecznych precyzyjnie określa strefę ochronną od Pomnika Zagłady. Granice strefy są wytyczone i oznaczone, a nowo projektowana obwodnica nie narusza tych granic.

 

   

W związku z tym Rada Gminy Oświęcim wyraża zdziwienie i oburzenie zajętym stanowiskiem. Oczekujemy realizacji budowy południowej obwodnicy Oświęcimia, która dzięki połączeniu z drogą S1 pozwoli na zapewnienie drożności komunikacyjnej miasta i gminy, a także zapewni odpowiedni dojazd dla 1,5 mln zwiedzających corocznie Miejsce Pamięci, co z kolei przyczyni się do zachowania jego dziedzictwa”.

 

Podobną w treści rezolucję 27 lutego br. przyjęli radni miasta Oświęcim. W dokumencie tym rajcy przypomnieli, że wcześniej instytucje sprawujące pieczę nad terenem byłego niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau pozytywnie opiniowały projekty związane z tą inwestycją. Miejscy radni kolejny już raz zaapelowali do GDDKiA o podjęcie zdecydowanych i skutecznych działań w celu realizacji tej inwestycji.

 

Za budową obwodnicy ułatwiającej dojazd do Muzeum Auschwitz opowiada się także dyrektor tej placówki, Piotr Cywiński. Potwierdził to w wydanym na początku marca oświadczeniu.

 

„W ostatnich latach Miejsce Pamięci odwiedza corocznie prawie półtora miliona osób z całego świata. Dlatego też Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau pozytywnie postrzega poprawę infrastruktury drogowej wokół Oświęcimia poprzez budowę drogi ekspresowej S1.

 
Muzeum od początku aktualnej fazy uzgodnień przebiegu trasy S1 jednoznacznie wypowiadało się za jej przebiegiem zgodnie z proponowanym wariantem A, zaznaczając, że warianty B, C i D obarczone są wysokim ryzykiem ewentualnej wykonalności ze względu na planowany przebieg w pobliżu Miejsca Pamięci.
 

 

Muzeum nigdy i nigdzie nie wypowiadało się przeciwko obwodnicy Oświęcimia, której celem ma być połączenie miasta z trasą S1. Debata na ten temat powinna toczyć się nad konkretnymi rozwiązaniami technicznymi i budowlanymi, które mogą zminimalizować negatywne postrzeganie tej inwestycji”.

 

– Trasa południowej obwodnicy miasta Oświęcim według projektu ma przebiegać przez ul. Pławianka oraz ul. Zaciszną i Wojewódzką w Pławach jak również wzdłuż ul. Pławskiej w Brzezince, później ul. Legionów i przez most na rzece na Stare Stawy. Tu przetnie ul. Jagiełły, by następnie przejść po krawędzi Stawów Adolfińskich i włączyć się w dk 44 na wysokości świateł w Zaborzu. S1 zgodnie z planami połączy Pyrzowice (A1) – z granicą z Czechami w Cieszynie - Boguszowicach oraz czeską drogą ekspresową R48. Część trasy stanowi wschodnia obwodnica GOP i główny przebieg E-75 na tym odcinku – informuje Katarzyna Kwiecień, rzeczniczka oświęcimskiego magistratu.